BYEN

København er en af Europas største modebyer, og overgår både London, New York, Berlin og Amsterdam, når talen falder på modeuger, og antallet af deltagende tøjmærker. Modetøj og tekstiler er Danmarks fjerde største eksporterhverv, og danskere bruger omkring 50 mia. om året på at forny garderoben, hvilket tydeligt kan ses på københavnernes fashionable stilart.

Ud over mode kan København tilbyde en lang række kulturoplevelser inden for et bredt spektrum af muligheder. De kulturelle muligheder spænder bl.a. fra Tivoli, Christiania, Operaen, Nyhavn, Kødbyen samt museer og udstillinger som f.eks. Louisiana, Designmuseum Danmark og Statens Museum for Kunst. Derudover er København rammen for forskellige events såsom gadefestivalen Distortion samt diverse festivaler og koncerter. Generelt set er København en af de mest pulserende og spændende byer i Europa, og du kommer ikke til at mangle ideer og inspiration til oplevelser og seværdigheder. Kombinationen af kanaler, brostensbelagte gader og historiske bygninger med rammende arkitektur, samt et pulserende natteliv gør København til en spændende destination fuld af oplevelser.

BOLIG

Ligesom de fleste andre hovedstæder i Europa, er København en dyr by at bo i, men også en storby med liv, oplevelser og dynamik . Boliger i København er tilgængelige i en lang række forskellige prisklasser. At bo alene kan være dyrt, men ved at finde en roommate(s), som man har mulighed for at dele en lejlighed med, kan man spare mange penge. Vi kan også anbefale at søge kollegieværelser. På et kollegium bor du sammen med andre studerende, du udvider dit netværk, og du kan deltage i en masse sociale aktiviteter. Huslejen er som regel lav sammenlignet med at bo i lejlighed, og på mange kollegier er internet, tv og tøjvask inkluderet i huslejen.

Du kan få mere information omkring boliger i København, ved at besøge vores Spørgsmål og Svar side, som du finder her.

ONLINE SERVICE

Margrethe-Skolen sætter deres studerende i føresædet, og har derfor udviklet studieportalen SAF Students, med det formål at skabe en bæredygtig platform for studerende, undervisere og tidligere studerende. Målet er at skabe en service, der kombinerer- og opretholde diversiteten på tværs klasser og grupper, samtidig med at elever, lærere og kandidater nemt kan kommunikere både internt og eksternt.

Via SAF Students vil de studerende bl.a. være i stand til at skabe og dele projekter og kunstværker med hinanden og udefra, med vores integrerede online portefolio. Ligeledes vil skolens studerende kunne tilgå en lang række film, videoer og e-bøger herunder dokumentarfilm, film om mode historie, show- & backstage videoer, e-bøger om, tilskæring, modehistorie, markedsføring, syteknikker, modetegning og meget mere.

Du kan læse meget mere om SAF Students her.

CAMPUS

Med beliggenhed på Strøget der er Københavns hovedpulsåre og en af Europas længste gågader med et væld af butikker, fra budgetvenlige kæder til nogle af verdens dyreste mærkevarebutikker, er Margrethe-Skolen beliggende i hjertet af den danske hovedstad. Med skolens to etager og mere end 600 kvadratmeter er SAF ligeledes blandt nordens største mode- og designskoler, hvor skolens studerende har frie muligheder for at udfolde deres kreative talenter.

TRANSPORT

København er en stor by, men der er alligevel god mulighed for at gå rundt til de forskellige steder i byen. Margrethe-Skolen er beliggende i centrum af København og afstanden fra Skolen til kulturelle steder såsom museer, caféer, butikker m.m. er derfor minimal. Derudover kan København tilbyde et fremragende offentlige transportsystem (metro, tog og busser) til at bringe folk hurtigt rundt i hele byen, og som studerende på Margrethe-Skolen er det muligt at få rabat på alle offentlige transportnet. Der er også taxier til rådighed, men som overalt i Europa er de ret dyre.

Sidst men ikke mindst, kan vi anbefale de studerende til at anskaffe sig en cykel. København er kendt som en cykelby i særklasse. Københavnerne er nogle af de mest cyklende folk i verden, og bybilledet er præget af almindelige cykler, ladcykler og cykeltaxaer.

STUDIEJOB

Mange studerende vælger at have et studiejob ved siden af studierne. Et studierelevant job giver dig faglig indsigt, udbygger dit netværk og supplerer din indtægt. I nogle tilfælde kan det være en god idé at vente med studiejobbet, til du er lidt inde i uddannelsen, hvorpå du kan have bedre styr på, hvor meget tid studiet og vennerne kræver, sådan at du bedre kan bedømme, hvor meget du kan arbejde.

Der beregnes 12 timers hjemmearbejde om ugen udover normal undervisningstid. Ved eksamenstid kan der forekomme ekstra hjemme-arbejde, dog afhænger det af din tilrettelæggelse af arbejdsplan og arbejdsmetode. I perioder op til afleveringer kan arbejdsbelastningen værre større, men det afhænger bl.a. af, hvor god du selv er til at tilrettelægge studiet.