Historie
Margrethe-Skolen er Skandinaviens førende Mode- og Designskole med studerende fra hele verden.
OM SKOLEN
Margrethe-Skolen blev grundlagt af Margrethe Glad i 1931 og er opkaldt efter skolens protektrice Prinsesse Margrethe, af Bourbon-Parma. Baggrunden for Margrethe-Skolens succes var dels Margrethe Glads sociale netværk i toneangivende kredse, dels hendes rejser til Paris, som hun i begyndelsen besøgte for at forny sin garderobe, senere for at købe modeller til fremstilling i København.
Derudover kom hendes sprogkundskaber og pædagogiske evner hende til gavn. I den periode, hvor skolen blev etableret, var interessen for de tekstile fag stor også i de allerede eksisterende skoler, men Margrethe-Skolens undervisning i tilskæring og syning af elegant mode med et internationalt præg var noget ganske nyt. Ligeledes var de studieture, hun arrangerede til Paris for skolens elever, usædvanlige på det tidspunkt.
I 1937 flyttede Margrethe Glad til Frederiksholms Kanal, hvorefter Margrethe-Skolen blev fast etableret i lokaler Ved Stranden, og eleverne lærte tilskæring, syning og drapering efter principper fra det franske Haute couture skrædderi. Efter et par år trak Margrethe Glad sig tilbage fra skolearbejdet, og i 1945 flyttede Margrethe-Skolen til Badstuestræde under ledelse af Inga Madsen, som døde i 2008, hvorefter Christina Beckman overtog ledelsen på skolen. Skolen har siden 1953 ligget på Østergade, men rykkede i 2012 tilbage til større, og nyere lokaler i Badstuestræde.
VISION
Margrethe-Skolen er beliggende i hjertet af København og har gennem 80 år uddannet en lang række af de førende beklædningsdesignere, stylister og erhvervsfolk indenfor den danske og udenlandske modeverden og er idag internationalt kendt og respekteret for, som formuleret af Createur Erik Mortensen: "ikke blot at have forklaret og lært om mode, men også insisteret på at inspirere de studerende at finde frem til kernen i al form for kreation, mode og æstetik. Skolen har fastholdt en beundringsværdig form for prestige, der ligger højt for de, der ønsker at springe over, hvor gærdet er lavest."
Margrethe-Skolens dimittender har opnået stor anerkendelse og succés både nationalt og internationalt, bl.a. skal nævnes: Margit Brandt, Henriette Zobel, Susanne Rützou, Benedikte Utzon, Sand, René Gurskov, Rikke Ruhwald, Bitte Kai Rand. Margrethe-Skolens mål er at uddanne beklædningsdesignere, der med deres ressourcer vil være i stand til at udvikle et kvalitativt produkt indeholdende identitet og personlighed. Designere som har lært at analysere og observere vores tid, således at de er i stand til at gå forbrugernes ønsker i møde.
Skolen har endvidere til opgave at fremme og kontinuerligt at forbedre forbindelsen til erhvervslivet. De professionelle tilknyttede undervisere er alle beskæftiget indenfor branchen enten med eget brand eller i industrien. Derved bidrager de konstant med aktuelt fra branchen, samtidig med at der skabes en vigtig kontakt mellem virksomhed og studerende.
PROFIL
Margrethe-Skolens force er dens håndværksmæssige og kreative indfaldsvinkel til designuddannelsen. Stedets positive, dynamiske og kreative atmosfære opildner de studerende til udvikling af personlighed, originalitet og individualitet. En udvikling som igennem grundlæggende, faktuelle og artificielle studier bringer den studerende i stand til efter endt uddannelse at være i stand til at udføre designopgaver for industri, brands eller egen produktion.
For at nå dertil kræves anstrengelser og udholdenhed. De studerende skal igennem hårdt arbejde for at få erhvervet grundlæggende redskaber til at kunne kreere nye former, at vise originalitet i deres designs. De skal være dygtige i deres streg til at give såvel de kreative, samt tekniske tegninger udtryk, således at disse kan formidles videre i processen til den ultimative løsning.
Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Benedikte er skolens protektrice og skolen har oprettet en fond, hvorfra Benedikte-Prisen uddeles. Margrethe-Skolen har haft den glæde og ære at uddanne Hendes Kongelige Højhed som siden har bevaret sin tilknytning til stedet.