At tage en designuddannelse er en af de bedste beslutninger du kan træffe, hvis du er interesseret i mode og design, og ønsker at have det som en karriere, da personer med en designuddannelse har en klar tendens til at klare sig bedre i modeindustrien end dem, der ikke har.

Der findes en lang række karriere muligheder indenfor modesektoren, og selvom du f.eks. ikke har dine forcer indenfor modetegning eller syning, kan du stadig have en karriere indenfor branchen. At blive beklædningsdesigner er naturligvis en af de mest synlige roller, du kan have i mode-industrien, men ofte er det også en god idé at tilpasse sig indenfor det felt, man egner sig bedst til.

Modebranchen er en enorm industri, og der findes et væld af stillinger og arbejdspladser, så du med sikkerhed har mulighed for at finde en, der passer til dit temperament, dit talent og dine færdigheder. Hvis du mener, at modebranchen er noget for dig, har vi her oplistet en række jobmuligheder, du kan opnå ved at tage uddannelsen på Margrethe-Skolen.



Beklædningsdesigner


Beklædningsdesignere skaber tøj, tilbehør og sko. Faktisk går beklædningsdesignerens position langt ud over spørgsmålet om, hvad der ser godt og dårlig ud. Beklædningsdesigneren skal visuelt kunne kategorisere udtryk som identitet, kærlighed og klasse, så beklædningsdesigneren bliver til en form for modeskaber og trendsetter, der skaber de regler, som definerer de sociale forventninger. Hvilket er grunden til at så mange overvejelser, fra form og farve til historisk relevans, har en stor faktor i opbygningen af en beklædningsdel. Det at skabe tøj er en ting, mens det at få det solgt er en anden.

At få folk til at købe en beklædningsdel, eller et outfit kan være en svær disciplin, men i sidste ende handler det om at skabe noget nyt, som taler til deres person og som er forskelligt fra, hvad de ejer. Men uanset om du udvikler dig til at være en filosofisk eller kommerciel designer, vil dit job som beklædningsdesigner være, at konceptualisere designs baseret på følelser af modehistorie og samfundstendenser; derefter skitsere dem og til sidst gøre dem til virkelighed.

Beklædningsdesigner




Accessory Designer


En accessory designer er en form for beklædningsdesigner, der udvikler æstetiken, silhuetten og funktionaliteten til forskellige accessories såsom smykker, bælter, sko, tørklæder, hatte, og håndtasker. Ligesom andre personer i modebranchen, skal en accessory designer være meget vidende om forhenværende, nuværende og fremtidige modetrends, og de skal være i stand til at forudsige, hvilke typer af accessories forbrugerne vil finde moderigtige i begyndelsen af ​​de kommende modesæsoner.

For at kreere skitser til deres design, begynder accessory designer med at lave skitser enten ved prug af blyant eller ved brug a computer software. Prototyper af den givne accessories laves og der foretage hertil ændringer før de går i produktion. Ansat i større modevirksomheder, er accessory designere normalt ansvarlig for mere specifikke opgaver, såsom skitsering eller valg af materialer. Ved mindre modehuse, kan de udvikle elementer fra konceptualiseringer gennem produktionen. Accessory Designere skal også kunne deltage i markedsføringen af deres produkter, hjælpe med at organisere modeshows og appellerer til specifikke klienteller.

Accessory Designer




Modestylist


En modestylist bliver betalt for at skabe eller komponere et visuelt billede ved brug af tøj og tilbehør. Som modestylist, klæder man f.eks. modeller og skuespillere på, styre fotooptagelser, og skaber tøj til musikvideoer, reklamer el.lign. Som modestylist handler det i høj grad om at kunne sammensætte de helt rigtige beklædningsdele, som matcher den givne opgaves formål. For at kunne gøre dette, har man brug for en god sans for mode, stil og sæsonens tendenser, og evnen til at sammensætte farver og teksturer.

De industrier, der er mest relevante for en modestylist er TV, magasiner, musikbranchen og filmbranchen, men man kan også arbejde indenfor andre industrier, hvor nogen ønsker at betale for moderådgivning. Daglige opgaver kan omfatte at dampe og klargøre tøj, arrangere tøjet til hurtigt at kunne få ændringer på et modeshow, eller at gå på indkøb for at indsamle de nødvendige pieces der skal bruges. En modestylist er derudover ansvarlig for at vælge det perfekte sted for en reklamekampagne, organisere modeshows og skabe billeder og bestemte stemninger.

Modestylist




Tekstildesigner


Tekstildesignere skaber de design, der er lavet i strikket, trykt, og vævet stof. I de fleste tilfælde er designerens motiver små, og et ark af stof er lavet ved at gentage konstruktionen, indtil hele området er dækket.For at blive tekstildesigner, er der brug for en blanding af kreative og tekniske færdigheder: Et design skal være smukt og kunne sælges, og det skal kunne arbejde sammen med et stoffibre og den produktionsmetode, der skal produceres. Salg og produktion er vigtige, så disse færdigheder skal være gennemgående i alle designerens kreationer.

Tekstildesigneren skal derudover kunne forstå de æstetiske, videnskabelige, og mekaniske aspekter af et tekstil. De daglige opgaver kunne omfatte skitsering af designs, møde med kunder, indkøbere eller chefer, udarbejde ​​de tekniske anvisninger for, hvordan man aftrykker designet i et tekstil, eller deltage i messer om tekstilvarer og tekstiltrends. I det store billede er det tekstildesignerens job at forstå, hvordan tekstiler virker, og bruge den viden til at skabe det tekstil som en klient ønsker.

Tekstildesigner




Mønsterkonstruktør


En mønsterkonstruktørs opgave er indebærer generalt at arbejde dybt i modebranchen. En mønsterkonstruktør kan f.eks. arbejde med at designe og skabe mønstre til masseproduktion, eller de kan arbejde tæt sammen med designere for at skabe mønstre til en kollektion. Mange mønsterkonstruktører er rumlige og har en bred matematiske viden, og kan samtidig være i stand til at skabe et mønster blot ved at få målinger af folks kroppe. Disse målinger anvendes derefter til at skabe et tilpasset mønster som herefter genskaber den givne størrelse i en beklædningsgenstand. Konceptualisering, måling, tegning, og udskæring af et mønster, er imidlertidigt ikke det eneste som indgår i en mønsterkonstruktørs job.

Størstedelen af ​​mønsterkonstruktøre, vil normalt også være med til at bestemme, hvilken type tekstil og hvilken farve, der bør anvendes til at fremstille beklædningsgenstanden. Når et mønster er færdigt, vil de fleste mønsterkonstruktøre sy mønsteret op for at teste beklædningsgenstanden. Hvilket er med til at gøre beklædningsgenstanden præcist i forhold til størrelse og pasform.

Mønsterkonstruktør




Designassistent


Designassistenter hjælper med både kreativ og praktisk støtte til modedesignere. En designassistents opgaver involverer nbl.a. at forske i aktuelle tendenser, udvikle nye produktideer, deltager ved fittings, og være med til at skabe farvekort til en kollektion. Designassistenter kan også planlægge og organisere ting for at sikre, at projekterne bliver færdige i tide, og klar til møder og sæsonbestemte udsalg. En designassistent kan også fungere som assistent-indkøbere. Her arbejder man for detailvirksomheder og skal hjælpe med at holde styr på køb- og bestillingsprocessen. Dette indebærer planlægning, opgørelser, salgssporing samt interagere med leverandører. Assistant-indkøbere skal derudover være vidende om produkter og deltage i konkurrencedygtige indkøbsopgaver. En designassistent kan og have jobbet som produktionsassistent, hvor man skal besidder en stort set administrativ stilling. Ansat ved modedesignere og detailhandlere, skal produktionsassistenter kunne håndtere købsordrer og fungerer i et samarbejde med distributionscentre og kommunikere detaljer med forskellige teams og leverandører. Produktionsassistenter kan også organisere mode begivenheder, såsom modeshows.

Designassistent




Kostumier


En kostumier designer kostumer, der anvendes i film, teater, scene eller tv-produktion. En kostumier skal have et stærk kunstnerisk øje, og have stærke færdigheder indenfor syteknik samt viden om mønstre, draperinger, tekstiler og håndarbejde.

Som kostumier, bliver man et vigtigt medlem af et produktionensteam. Kostumer er den hurtigste måde at fremvise visuel information på til publikum, f.eks. en karakters økonomiske status eller en specifik tidsperiode. En kostumier giver ligeledes en utrolig dybde til den visuelle appel af en produktion. Dette betyder at en kostumiers rolle i høj grad handler om være konkret og præcis f.eks. i forhold til at finde den rigtige kjole til det rette øjeblik, hvor publikum laver sig ind i en rolle eller et univers ved hjælp af kosumets æstetik og betydning. Udover arbejdet med opsyning og tilpasning skal en kostumier have en bred modehistorisk viden, hvor farve, mønstre og silhuet har stor betydning for karakterens fremståen.

Kostumier




Trendforsker


Trendforskere arbejde for virksomheder, som forsøger at forudse tendenser. Her giver trendforskeren virksomhederne råd om hvad der vil være sæsonens hotte sælgere og hvilke tendenser man skal holde øje med i fremtiden. For at gøre dette arbejde skal trendforskeren bl.a. undersøge markedsforhold og forbrugernes købadfærd. Trendforskere følger også generelle tendenser i branchen, såsom sporing af ændringer i farver og stilarter. Trendforskeren kan desuden deltage i modeshows, være opdateret indenfor kultur og samfund, følge med i mode-tv, høre radio og kommunikere med folk for at høre om tøj og livsstilsændringer, der kunne føre til ændringer i modetrends. Trendforskere kan både planlægger kortsigtede strategier og udtænke langsigtede planer for butikker eller virksomheder. De kan arbejde som virksomhedens medarbejdere i et stormagasin eller som private konsulenter for fabrikanter, detailhandlere og designere. Afhængigt af hvilken type af ​​prognoser der bliver gjort, kan en trendforsker bruge tid på kontoret, være ude at rejse, besøger modeshows og/eller give præsentationer til kunderne.

Trendforsker




Modekoordinator


I rollen som en modekoordinator, arbejder man som manager, designer, planlægger, og modeekspert i ét. Kort sagt, er man pulsen i modebranchen. Som modekoordinator, lever og ånder man for de nyeste modetrends. De fleste modekoordinatorer forbereder et specifikt sæt tøj til mode begivenheder såsom fotooptagelser, tv-shows, modeshows og andre mode-relaterede PR-arrangementer. Uanset projektets størrelse, er modekoordinatorens opgave at være opmærksom på den givne målgruppe. Er en annonce fra et magasin designet til at tiltrække 13-årige eller 30-årige? Kvinder eller mænd? Når modekoordinatoren kender sin målgruppe, skal koordinatoren kunne kommunikerer en konsekvent stil gennem hele projektet. Mange mennesker kan have brug for en modekoordinators ekspertise. F.eks. kan tekstildesignere har brug for en modekoordinators moderåd til at vælge mønstre og farver til næste sæsons tekstiler, hjælpe detailforretninger med at skabe den helt rigtige udvælgelse omkring et valgt tema, og produktionsvirksomheder, som ikke kun koordinere deres kollektioner med de nuværende modetrends, men også med linjerne i resten af deres butikker.

Modekoordinator




Underviser


Undervisere skal både kunne bruge deres sans for mode og deres kommunikationsevner i deres erhverv. Ligesom modedesignere, skal man have en passion for at skabe det bedste tøj eller tilbehør til enhver lejlighed. Som lærere, skal man demonstrerer stærke verbale færdigheder og forstå behovene hos studerende fra alle baggrunde.

Mange arbejdsgivere foretrækker at underviserne har en forudgående erfaring inden for modedesign og en designuddannelse kan derfor have stor betydning for en ansættelse. Undervisere skal frem for alt andet, være i stand til at kommunikere effektivt til de studerende. De skal også være i stand til at forstå deres elevers behov, og ved, hvordan man bedst motivere dem. Undervisere skal kunne påvise færdigheder indenfor syning og konstruktion, forstå modetrends og forstå mønstredele til gavn for deres elever.

Underviser




Indkøber


En indøber i en modevirksomhed udvælger og bestiller tøj, sko, tasker og tilbehør, der vil være på lager i butikkerne. Som indkøber specialisere man sig typisk i et bestemt område, såsom sko eller tilbehør, men indkøberens job ansvar er det samme, uanset hvilket felt, der vælges. Som indkøber skal man have en grundig forståelse af den givne virksomheds brand og værdier, samt evnen til kunne prissætte og forhandle med forskellige produkter. Derudover skal man kunne være i stand til at spotte nye tendenser og samtidig have viden om forbrugernes psykologi.

En indkøbers opgaver kan herudover være at rejse til modeshows, forhandle med producentere, og studere farver og silhuetter for de kommende sæsoner. Indkøberen kan blive ansvarlig for at beslutte, om en given skjorte f.eks. skal købes i brun og/eller lyserød, men ikke blå. I det hele taget, skal indkøberen kunne sætte den stilmæssige retning for brandet, og diktere, hvad folk vil være iført denne sæson.

Indkøber




Showroom- og Store Manager


Store managere i detailforretninger skal kunne overvåge salgspersonalet i en tøjforretning eller i en bestemt afdeling af en detailforretning, afhængigt af størrelsen af virksomheden. Store manageren er ansvarlige for at interviewe og ansætte nye medarbejdere, uddanne dem til jobbet samt at håndtere henvendelser inden for kundeservice. En store manager sikrer, at alle medarbejdere bliver udfører deres opgave på bedst mulige vis, og at alle driftsaktiviteter kører problemfrit.

Store manageren skal derudover arbejde tæt sammen med regionale ledere og butiksejere til at koordinere og fastlægge de mest omkostningseffektive markedsførings- og ansættelsesstrategier, samt tilpasse deres særlige franchise med en forhandlerens forretningsfilosofi. På gulvet, skal store manageren samle det bedst mulige salgsteam ved at interviewe og selektivt ansætte de mest kvalificerede kandidater. Desuden skal store manageren behandle kundernes behov ved straks at løse konflikter, opnå gode og langvarige kunderelationer og kreativt, placere og rotere merchandisen på en måde, der fanger kundernes opmærksomhed.

Showroom- og Store Manager




Fashion Merchandiser


En fashion merchandiser analysere markedstendenser, produktionsomkostninger, og tidligere salgstal for at fastslå produktets retning, som fabrikanterne skal tage hver sæson. Hvis højtaljet jeans kommer til at blive den næste store ting, skal en fashion merchandiser være en af ​​de første i branchen til at få øje på den tendens.

Fashion merchandisere på detailmarkedet er ansvarlige for sporing af forbrugertrends og de nyeste stilarter til at bestemme butik opgørelser og prissætte tøj. Udover overblikket inden for trends og tendenser skal en fashion merchandiser i en detailforretning overvåge, opretholde og forny det ​​generelle visuelle udseende af butikken. Fashion merchandisere kan være nogle af de mest magtfulde medarbejdere inden for en modevirksomhed, og de har store ansvar i mange af modevirksomhedernes beslutninger.En fashion merchandiser kan derudover stå for kombinere markedsføring og reklame, med deres kreative og fantasifulde talenter. De har til opgave at analysere skiftende markedstendenser, overvåge produktionsomkostninger og overvåge salget.

Fashion Merchandiser